ماده ی منفجره ی  جنگ جهانی اول ودرمان دیابت نوع 2

 27 فوریه 2015- دانشمندان دانشگاه Yaleدر حال آزمایش یک ماده ی شیمیایی هستند که به کاهش  وزن کمک می کند. از این ماده درجنگ جهانی اول به عنوان ماده ی منفجره استفاده شد. استفاده از این ماده  می تواند به معکوس نمودن دیابت نوع 2 کمک کند.

ماده ی شیمیایی 2 و 4 دی نیتروفنل (DNP) که بعنوان یک پروتون ایونوفر در میتوکندری عمل می کند بیش از 70 سال پیش توسط کارگران کارخانه ی مهمات سازی استفاده می شد. این ماده با اسید پیریک مخلوط شده و بعنوان ماده ی منفجره در جنگ جهانی اول استفاده شد، قرار گرفتن درمعرض DNPسبب کاهش وزن کارگران و افزایش دمای بدن آنها می گردید.

دانشمندان دانشگاه Yaleکشف کردند که میزان تأثیر DNPدرکاهش چربی کبد و التهاب می تواند با غلظت آن در پلاسما مرتبط باشد.

معکوس نمودن دیابت نوع2

غلظتی از DNPکه صد بار از غلظت سمی این ماده کمتر است قادر به معکوس نمودن بیماری کبد چرب  درمدلهای جوندگان مبتلا به دیابت نوع  2 شده و همچنین غلظت انسولین و قند خون را کاهش می دهد.

 نویسنده ی ارشد این پژوهش Shulmanو گروهش نوعی داروی خوراکی از DNPتولید کرده اند که بنام CRMPشناخته می شود. این ماده سبب می گردد سلولهای جوندگان به انسولین حساس تر شده همچنین مقدار بیشتری چربی  و قند را سوزانده و تولید گرما کند، در این تحقیق از این ماده یک بار در روز به حیوانات داده شد.

 کاهش وزن بدن یک عنصر کلیدی درمعکوس کردن دیابت نوع 2 است، درحقیقت کاهش وزن فشار را از روی سلولهای بتا برمی دارد. دانشمندان در گزارش خود اعلام کردند این داروی جدید از آنجائیکه در غلظت بسیار کم استفاده می شود بعید است که عوارض جانبی در بدن ایجاد نماید.

 دکتر Elliottمدیر ارتباطات دیابت انگلستان می گوید: نتایج این پژوهش امیدوار کننده است اما برای بررسی ایمنی و اثر بخشی آن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 لازم است این داروی خوراکی بروی انسان آزمایش شود، توجه به این نکته  ضروری  است که DNPبفرم اصلی خود برای سلامتی بسیار خطرناک است و برای مصرف انسان مناسب نمی باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/yale-experiment-with-first-world-war-explosive-to-reverse-type-2-diabetes-90496969.html